søndag den 12. oktober 2014

Velkommen til min blog!

Nu skal det være!
Mine tanker om det fag som jeg holder så meget af, vil jeg gerne dele. Det er blevet ekstra aktuelt fordi det har været en betændt og meget anderledes sensommer - ikke kun for faget dansk og de dansklærere der knokler for det, men for en stor del af grundskolen.
Selv om jeg er på sidelinjen, møder jeg mange dansklærere på mine kurser, i forbindelse med mit job og ikke mindst blandt venner og bekendte. Og hold da op - hvor har der lydt mange usikre toner fra dem, og mange udmeldinger om forskellige forhold - og meget ugennemskuelige planer ...

Lad det være sagt med det samme: Der er meget godt i den nye folkeskolereform, men det tager lang tid at vende - også undervisnings- og skoleforhold, og det kræver styring og empatisk ledelse! Derfor er det helt absurd at man vil implementere store forandringer samtidig med at man med en arbejdstidsaftale vil signalere mistillid ... Jamen ...

Tilbage til faget - danskfaget. Jeg har givet min blog titlen Greb om dansk. Lige nu frygter jeg lidt dette greb - eller måske mest at det mangler.
Kommer dansklærere til at gribe til for mange lette løsninger - og mister de derved det gode og nødvendige greb om faget? Bliver det til online-selvrettende programmer frem for gennemtænkt didaktik?
Denne problemstilling har jeg til hensigt at følge. Og det er mit mål at samle og formidle gode eksempler på hvordan det undgås. Jeg glæder mig til at give eksempler på god danskundervisning, på fagligt stærke forløb og på udgivelser der lader den gode dansklærer sætte dagsordenen.

/Birgitte


Ingen kommentarer:

Send en kommentar