Som beskikket censor i skriftlig dansk i grundskolen er jeg
i denne tid lidt ekstra følsom. Jeg har vurderet knap 300 elevbesvarelser efter
de vurderingskriterier som er udstukket fra UVM. Gjort notater og samlet mine
iagttagelser i den enkelte besvarelse til en karakter.
Ind i mellem har jeg været i tvivl – og særligt i år har jeg
nok ofte valgte den optimistiske karakter.
Mange elever har valgt at skrive fiktion, og det er ikke
helt så mange af dem gode til. Rigtigt mange noveller er mere beretninger eller
rejsebeskrivelser. De mangler novellens skelet og især en optakt og et klimaks.
Når en del jeg-fortællinger (skrevet i datid) ender med selvmord, så er det
altså svært at give karakterer i den høje ende af skalaen. Men jeg har
anstrengt mig for at søge efter det eleverne er gode til!
I år er jeg (den beskikkede censor) den eneste der skal
vurdere besvarelserne, og når de afgivne karakterer så er landet på
skolerne, – UPS – så er der nogen der
vågner.
Jeg synes det er super ærgerligt at forhandlingsmuligheden
og den faglige udveksling af vurderingen mellem lærer og censor er væk, men det
er den! Besluttet sidste forår og vedtaget i Folketinget – ØV!
Men nu til indlæggets titel: Klagetid … Elever og forældre har mulighed for at klage over
karakteren. Skolelederen skal vurdere om klagen er berettiget – og hvis dette
vurderes berettiget, så skal censor uddybe og begrunde den afgivne karakter for
den enkelte besvarelse. Dette er proceduren! – Stadigvæk en procedure som de
beskikkede censorer på ingen måde har haft indflydelse på.
Men ak – og ak … Det forvaltes særdeles lempeligt på landets
skoler; Skoleledere ringer og kan ikke forstå
at snittet er så lavt. Vil man godt lige revurdere?, Faglæreren undrer sig …,
Andre lærere på skolen synes bestemt at karakteren burde være højere for disse
syv elever …, Vi har aldrig tidligere ligget så lavt …, Forældre har fået
censors adresse og skriver direkte … Og så videre. Der er rigtigt mange
variationer af helt forkerte og urimelige henvendelser.
De få korrekte henvendelser jeg har modtaget, har jeg svaret
på med en uddybende og begrundet beskrivelse ud fra de, for den aktuelle prøve,
gældende kriterier. Men meget tid er gået med at forklare skoler og skoleledere
den procedure som er beskrevet i prøvebekendtgørelsen – og har været kendt side
24.12.15.
Jeg har stor forståelse for at man vil sine elever (- og
skolens snit) det bedste, men måske skal man lægge kræfterne i at fokusere på
elevernes undervisning i skriftligt arbejde i stedet. Det er mit ønske for det
kommende skoleår!