mandag den 20. oktober 2014

Forberedelse?

Jeg har netop - i forbindelse med et kommende kursus - set en film om anvendt genrepædagogik i en 7. klasse på Sølystskolen i Silkeborg.
Læreren og klassen arbejder sig sammen ind i genren "avisnotits". Der undersøges, dekonstrueres, modelleres og skrives. Det er eksemplarisk og absolut til både inspiration og efterfølgelse.
Se selv: http://www.filmkompagniet.dk/dk/genre.html

Men ... undervejs i den lille filmstump pointeres lærerens gode forberedelse flere gange. Læreren har forudset, læreren har hjemme noteret, læreren har overvejet ... Og JA! derfor bliver det så godt! Derfor kommer disse elever et stykke vej i deres sprog- og skriveproces. Udgangspunktet for undervisningen er en autentisk notits - fra den gang drengen Holger forsvandt i en plantage. Det er vedkommende og aktuelt - og ikke en tillempet som-om-tekst fra et lærebogssystem eller en portal.

Kronikken i dagens udgave af Politiken handler også om forberedelse. - Eller rettere om manglen på forberedelse efter skolereformens indførelse. Lærer Karsten Bräuner redegør for hvor meget (lidt) tid han reelt har haft til at forberede sin undervisning. Hvordan forberedelsen er hakket i stykker - og nogle gange slet ikke til stede pga. af tilfældige vikaropgaver.
Det samme hører jeg fra venner og bekendte der færdes på skoler til hverdag. Det gør mig ondt for skolen, for danskfaget, for eleverne og lærerne.

Hvis man skal mærke at man har greb om faget - og får greb om fagets indhold, mål og aktiviteter, så skal men ned i det - selv. Mærke, undersøge, afprøve, udvide, nyde og gøre - fagets discipliner. det kommer ikke på 15 minutter hist og pist.

Med stor bekymring for at de mange gode danskoplevelser forsvinder ...
/Birgitte