søndag den 18. december 2016

INSPIRERE, CITERE - ELLER KOPIERE



Prøverne i skriftlig fremstilling efter 9. og 10. klasse er nu tilrettelagt sådan, at eleverne har adgang til internettet. De kan altså søge alt. Information, inspiration, fakta, tidligere opgaver, andres tekster etc. etc.
Det er en enestående mulighed for at kvalificere indholdet i teksterne, for at skærpe genresikkerheden, for at sikre at sproget kan blive præcist, nuanceret og sikkert og for at inspirere til layout, der er tæt på virkelighedens tekster. Men det kræver også en bevidsthed om, hvordan man anvender kilder, så de netop er med til at kvalificere frem for at plagiere, og det kræver overblik over skriveprocessens forskellige trin, så teksterne både forberedes, skrives, bearbejdes og layoutes.

Jeg har skrevet en artikel med fokus på disse udfordringer. Jeg håber du har lyst at læse og dele den med dine kollegaer 😉

Og med den vil jeg sige tak for 2016. Glædelig jul - og på gensyn i det nye år 💚
Birgitte


Læs artiklen her